Tuesday, June 8, 2010

Lagenda Budak Setan?? Boleh laaa..

Hari Sabtu lepas aku gi tgk movie Lagenda Budak Setan/LBS.. aku mmg tunggu citer ni dari bulan lepas..sbb bunyinye cam gempak..lagi2 lpas aku bace review2 kat paper..ramai yg kate cite ni terbaek dll..

TAPI..malangnye, lepas aku tgk..aku rase hampa..cite ni xde la mcam yang aku harapkan..disbbkan citer ni psl kisah cinta..so ..aku harap cite die mstilah canteekk..indah..dan boleh wat penonton melayang-layang..tp citer ni x smpai tahap tu..ade la beberapa babak yg boleh menyebabkan penonton sebak & nangis maybe.. dari segi jalan cite..mmg simple je & str8 2 the point..mcm kelam kabut sgt nak abeskan cite..maybe sbb nak jadikan 1 novel dalam 1 filem..camtulah jadinye..

Dari aspek teknikal..lagi la banyak spoil mood aku..bru nak feeling..skali tgk footage blur..banyak gune teknik extreme close up/ECU sgt..pastu x jage focus..byk ECU muke..tp blur..ade gak babak Farid Kamil dgn Lisa tgh becakap..disbbkan Farid tgi dan Lisa rndah..kpala Farid tepotong skit dan headroom Lisa telebih-lebih..aduiii..aku pon x phm kenape leh jadi camtu..cameraman x nampak ke..pengarah x prasan ke..bkn 1/2 scene..byk scene camtu..muke blur. ade 1 scene lagi..kaler lari dalam 1 scene yg same..tp kejap jek..maybe penonton x pasan kot...tp aku pasan..bagi aku..shot yang canteek mase Farid Kamil naik bot tu jek..yang paling cun mase die smpai kat kampung tmpt die nak wat kajian tu..kamera treking dari bawah rumah..peergh..tu mmg terbaek..

Lpas tgk cite ni..aku tepikir sorang pengarah filem bagi aku terbaek klo wat cite psl cintan cintun ni..KHABIR BHATIA..aku terbayang balek filem Cinta ngan Sepi..mmg fantastik cite tu..dari segi camerawork..clean n terbaeekk..jalan citer pon cantekk..teknik blur diguna dgn baek..bkn main wat jek..bagi aku..sume cerita yang diarahkan Khabir Bhatia camerawork canteekk..x smstinya cite cinta2 jek..drama bersiri Kasihku Seru..fuuh..amazing camerawork..camtu gak ngan cerita Nur Kasih..

hhmm..aku rase pengarah LBS kene lebih alert ngan aspek2 teknikal ni laa..aku rase cite ni akan ade smbungannya..so ..pgarah tlg la blaja dari cerita2 cinta yang lain..harap smbungan LBS ni lebih pndai bermain dengan mood and perasaan penonton..Adiosss...

* aku tgh tgu cite Karate Kid!!

No comments:

Post a Comment